Mycket svamp

Nu kommer det verkligen mycket svamp. På uteritten i helgen såg vi massor med kantkremlor, sandsopp och örsopp. Även en blomkålssvamp passerade vi så att alla kunde se den.

I morgon ska jag gå på en plockrunda. Kollade in ett av mina ställen där jag brukar plocka guldkemlor och där stod det en bunt igen. Det är helt otroligt hur mycket det kommit där. Jag har plockat ca varannan dag i snart en hel månad. Synd att inte alla sorter är lika flitiga. På vägen dit såg jag även en stor mandelriska  så den kommer också åka ner i svampkorgen i morgon. Mandelriska är en av mina favoritsorter. Den smakar lite som krabba och stuvar man den med dill så blir det som en krabbstuvning.


Mandelriska

Den kommande perioden ska jag ha en del svampkurser. Det ska bli himla roligt. Det är något speciellt att gå med ett gäng i skogen och dela med sig av sitt kunnande. Det är alltid någon som hittar något extra spännande.

Senast jag plockade kantareller hittade jag några av bamsemodell. Det är märkligt för varje år kommer de på samma plats och de är enorma. Jag vägde dem och de vägde ca 100 g styck.


En rejäl kantarell




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0