Ett problem löst

I år är det inte lätt att hitta halm i våra trakter. Först var det den långa torkan som har gjort att tillväxten på spannmålen inte är normal och när det varit dags för skörd har det mest regnat hela tiden. Jag har hört mig för lite omkring men överallt är det redan slut. Dessutom verkar inte kvaliteten vara så bra heller. Förra året köpte jag från Malmköping. Fördelen med att handla där är att killen också har en anläggningsfirma så han kunde köra ut balarna med långtradare. Jag pratade med honom idag om att köpa halm men han kunde inte lova något.

Jag hittade i stället en annons på Blocket om halm i Uppsala. I den regionen har de tydligen haft bättre väder. Med lite undersökningar om fraktkostnder så har jag nu bestämt mig för att ta ett lass därifrån. Det blir bara lite dyrare än från Malmköping och fördelen är att balarna är fyrkantsbalar så det går på dubbelt så många på långtradaren vilket gör att jag kommer klara mig i två år på det lasset jag köper. Underbart att slippa tänka på det nästa höst. Fyrkantsbalarna gör det också lättare att få plats med det under tak. Vilken bra lösning det verkar bli på ett stort problem som legat och tyngt mig.


Balarna är 230 cm långa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0