En dag i skogen

I dag var det dags för svampkurs igen. Ett mycket trevligt gäng som kom från lite olika håll samlades på Rocklösa på förmiddagen för att lära sig om svamp. På morgonen innan de kom hade jag hastat runt en vända i skogen för att plocka ihop svamp till en liten utställning. Då gjorde jag ett fynd. Jag hittade kruskantareller. Det var första gången någonsin. Den är sällsynt och egentligen ätlig men eftersom den är så ovanlig så ska man inte plocka den. Det fanns ganska många så jag ska ta några bara för att provsmaka sedan får resten stå kvar och sprida sina sporer.


Kruskantarell (bild från svampguiden.com)

Två rundor var jag sedan i skogen med deltagarna och däremellan hade vi lite svampteori. Alla hade massor med svamp i sina korgar när dagen var slut. Några nya arter som de lärt sig under dagen låg i var och ens korg.

Det är verkligen kul att ha svampkurs. Enkelt, lättsamt och väldigt intresserade kursdeltagare gör dagarna trevliga. Att i arbetet få gå omkring i skogen gör det hela ännu bättre. Bättre miljö som verkligen gör att man mår bra får man leta efter. Det är t o m fastställt genom mätning att stressnivån och blodtrycket sjunker när man är i skogen. Bra medicin för alla stressade människor.

Kommentarer
Postat av: lena oktav

så mysigt!

2010-09-28 @ 19:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0