Skogsdag

Jag och min svampkollega Eva gav oss ut i skogen på eftermiddagen idag. Jag har länge varit nyfiken på hur det ser ut i ett område några km från oss. Man ser på kartan att det är många sjöar där så det var med stor nyfikenhet vi påbörjade vår promenad från vägbommen längs skogsvägen in mot sjöarna. Jag hade också fått ett tips för många år sedan om att det skulle finnas rödgul trumpetsvamp i området. Nu är det ju så att det inte bara är att gå ut i skogen och hitta rätt ställen men vi hade ändå som mål att kanske hitta något ställe.


Stora härliga rödgula trumpetsvampar

Först var det mest hyggen men sedan kom det lite skog. Vi gick ganska snart in lite i kanten av den och där stod de. Sannolikheten att man bara ska gå så där direkt på dem kan inte vara stor. Vi hittade sedan flera ställen så vi fick en hel del med oss i våra korgar.

På en sträcka av 1,5 km passerade vi fyra sjöar och vid flera var det anordnade trevliga rastplatser med grillmöjlighet och bänkar. Hade vi svängt av till vänster hade vi kommit fram till ytterligare två sjöar. Det finns ju 49 sjöar i vår socken och här låg de verkligen tätt.


Grillplats vid Svartsjön

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0