Dansa med hästar

Har ni läst boken med titeln Dansa med hästar? Jag har boken och läste den förra året. Det är alltid så med böcker som innehåller mycket information att man glömmer detaljerna. Av någon anledning hamnade den i mitt synfält häromdagen. Öppnade den på mitten och började läsa. Perfekt för just där hittade jag massor med bra saker att tänka på nu när jag ska börja jobba med Musseron. Hempfling skriver så härligt om hur hästar fungerar och hur de härmar oss. Det här kan man utnyttja när man vill att de ska göra halt osv.

Idag inledde jag mitt arbete med Bouchette. Efter allt elände med hovböld, tryck på sulan osv så ska vi nu försöka komma igång. Tänkte först rida men ena benet och hoven var varm. Det måste vara hovbölden som inte riktigt gett sig. Jag valde att inte rida men tänkte att vi kunde göra något på lina. Först gick vi lite och jag försökte få henne att böja kroppen och spåra ordentligt i några volter. Hon är ganska stel. Jag provade några halter enligt boken och så travade vi. Vi gjorde det på en stor volt. Jag sprang också innanför och när jag sprang långsammare så gjorde Bouchette lika och när jag sprang fortare ökade hon. Gjorde jag halt gjorde hon det. Så häftigt. Det var så kul. Måste fortsätta och se om vi kan förfina det. Målet är att inte behöva linan heller. Att dansa tillsammans med hästen är en rätt bra beskrivning på det hela.


Bouchettes härliga nos


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0