Riktigt spännande

Kl 9.00 när solen gått upp hade vi minus 9,8 grader. Under natten hade termometern dalat ända ner till minus 12. Helt plötsligt blev marken hård och frusen. Himla tur att jag krattade ridbanespåret häromdagen.

I dag kom grävskopan till Rocklösa. Äntligen hade killen tid att gräva våra diken runt en av åkrarna. Det visade sig bli väldigt spännande. Jag vet att det är ett trasigt dräneringsrör på ett ställe. Naturligtvis så gick det inte se precis var men vi gjorde en gissning. Ett stort djupt hål i marken. Där var det lite trasigt men när jag sedan skulle börja fixa med lagningen upptäckte jag att det rann vatten men inte i röret. Vad kom det ifrån? Nu på kvällen har Anders och jag fört ner ett rensband i röret och då upptäckte vi ytterligare ett ställe där det verkar vara trasigt. Så i morgon när grävaren kommer igen får det grävas ytterligare ett hål.

Uppe vid pumphuset hände det också spännande saker. Där hade marken rasat så jag misstänkte att något inte stod rätt till. Grävskopan fick göra ett arbete ner på djupet och här hittade killen både dränering i konstig vinkel och järnrör som det rinner vatten längs. Kan järnrören vara gamla vattenledningsrör från brunnen eller?

Det är riktigt spännande det här med att försöka räkna ut hur dränering, vattenledningsrör och hur dikena en gång varit tänkta och fungerat. Fortsättning följer i morgon och då ska jag försöka ta några bilder. Om inte allt försvunnit under de 2 dm snö som ska komma.

Avslutade dagen utomhus med att beundra den fantastiska stjärnhimlen som bredde ut sig över Rocklösa. Jupiter lyste så starkt och så en fantastisk Vintergata som ljusa band över himlen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0