Växer så det knakar

Otroligt vilken explosion det är i naturen. Betena växer så fort så hästarna har inte en chans att hinna med. Även maskrosorna som egentligen är väldigt vackra har invaderat rabatterna. Det är inte så snyggt men jag försöker hinna dra upp en omgång varje dag. När jag gick uppe i hagen hos Mullegänget hittade jag massor med ställen med kattfot. Det är en ganska ovanlig blomma och Länsstyrelsen tycker det är mycket bra om man har den i betena. Det visar på höga naturvärden.


Kattfot

Jag gjorde en liten fålla till tackan med lamm idag så att de fick börja gå ut lite. Hon blev så glad och mumsade snabbt i sig det som fanns. I morgon öppnar jag upp mer. Det är en väldigt duktig tacka. Hon såg till att alla lamm följde med ut, sedan gick hon strax in igen så de lärde sig att hitta vägen och tekniken för att komma upp för kanten. Under dagen har hon sedan gjort många utflykter ut men sedan går hon in i säkerheten igen.



När Anders kom hem flyttade vi de andra tackorna till nytt bete och sedan släppte vi ut baggen. Det blev lite rörigt för tackorna med lamm hann försvinna innan baggen kom ut och det tog ett tag för honom att hitta dem. När de dök upp blev hästarna jätterädda och jag som just höll på att ta ut Totte för att leda hem honom fick ytterligare en häst med mig som trängde sig förbi i grinden. Det var Grattis. Jag hade ingen grimma till honom så jag kunde inte göra så mycket utan han fick gå lös.

När vi passerade hagen med timmer där eltrådarna delvis är borttagna sprang han ut på gärdet. Jag försökte ropa tillbaka honom men det gick inte. Han följde med innanför men när vi kom till ändan kunde han inte komma ut för där satt trådarna uppe. Jag och Totte fortsatte. Jag tänkte att jag skulle ta mig tillbaka när jag lämnat Totte i stallet. När vi kom till kurvorna vid Ektorp stannade jag till och vände på huvudet. Långt därborta fick jag se Grattis komma travande mitt på vägen. Det var intelligent att hitta tillbaka till ingången i hagen och sedan följa oss. Coolt att han travade så lugnt och inte kom i skengalopp vilket nog de flesta andra hästar hade gjort. Vi tog oss hem utan fler händelser och Totte och tre till fick sina tappskor åtgärdade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0