Lantbrukssysslor

Om vädret vill så måste jag ägna mig åt lantbruket under veckan som kommer. I höstas plöjde jag den delen av Sjögärdet som ligger närmast Nergården. Där ska jag nu så in ny vall. Jag har beställt hem frö från en lite mindre firma som har många spännande sorter. Jag undviker att köpa färdiga blandningar utan vill komponera ihop mitt eget. Den här gången kommer jag så en gräsblandning som består av 6 olika arter + lusern, svartkämpe (ört som är släkt med grodblad), kummin (doftar så gott i fodret) ock cikoria. Jag skulle ha käringtand i också men den hade tagit slut och gick inte att få fram. Om jag lyckas med lusernen så gör det inget men annars kommer det bli för lite protein i det skördade fodret och det är inte bra. Innan jag sår måste jag harva gärdet minst tre gånger så jag räknar med 2 arbetsdagar för att få det klart.


Frö till käringtand var slut


Nästa sak som står på göra listan är att plocka sten på ett ha gärde som jag sådde i fjol. Det ska skördas i år och det får inte finnas några stenar som kan hamna i maskinerna. Det kommer alltid upp en massa sten ur jorden när man plöjer. Man kan försöka trycka ner dem med välten vilket jag inte gjorde för det kom regn direkt på sådden.
Med den sista tidens värme har grödan exploderat och jag hann inte ut innan. Nu blir det inte lätt att hitta stenarna i det gröna men bort måste de.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0