Bort med plasten

Mycket händer alltid på gården. I morse hörde jag plötsligt ett väldigt brummande utanför. Det tar ett tag innan man inser att det inte är från vägen utan närmre. Det var slamtömmarbilen som kom backandes upp till vårt hus. Den kommer en gång om året för att tömma trekammarbrunnen. Det är ganska tajt när den ska ta sig upp men chauffören är duktig.

Samtidigt ringde telefonen. Det är en kille från Jordbruksverket som just parkerar på gårdsplanen och han berättar att han ska gå ut i våra hagar och mäta och räkna träd. Numera får man inte ha för många träd/ha i en beteshage för att man ska få bidrag. Helknäppt för den typ av eklandskap som vi har innebär ganska mycket träd. Hade jag haft tid hade jag följt med honom runt för att lära lite mer om hur de tänker men tyvärr var min förmiddag redan intecknad.

Efter lite djurpyssel skyndade jag mig iväg med transporten full med ensilageplast. Det var dags för den årliga insamlingen. Den är på några platser i vår kommun under ett par dagar. Det är så skönt att bli av med all ful plast som samlas på gården under vintersäsongen så jag brukar vara noga med att åka iväg när det är dags.


På insamlingsplatsen

Därefter åkte jag till min massör för lite rundsmörjning av kroppen. Hon är så skicklig. Jag har inte haft ont i knäet sedan förra gången då jag bad henne ägna lite extra uppmärksamhet åt det. Den här gången jobbade hon extra med fötterna. De har det tufft för jag går och rör mig så otroligt mycket.

Handlade sedan lite och full fart hemåt. Möttes av ett litet skrikande hungrigt lamm som ville ha sin flaska. Jag hade köpt med mig flera olika sorters ohyrepreparat till hästarna så jag lade ett litet prov på varje sto för att se att de tål det. I morgon ska de bli behandlade om det ser bra ut. Det blir skönt för dem att slippa de stickande odjuren.

Sedan sattes harven på traktorn och så harvade jag ridbanan. I morgon är det dags att harva åkern för att så de nya vallfröna.


Nyharvad ridbana


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0