Hästar ljuger inte

Hästar ljuger inte är titeln på en av de böcker jag lånade på biblioteket häromdagen. Den rekommenderar jag er alla att läsa. Så mycket kloka ord. Det är en kanadensisk kille vid namn Chris Irwin som skrivit den. Han började i vuxen ålder att jobba med hästar och genom otaliga misstag och intensivt arbete med hästar under årens lopp har han lärt sig förstå och kommunicera med hästar på en unik nivå. Och han beskriver hur mycket de kan lära oss.

Just det är det som jag jobbar med i Horse Assisted Education. Hans beskrivningar är mitt i prick och förklarar varför den upplevelsebaserade kursen med hästar som jag håller i är så otroligt effektiv och leder fram till så mycket utveckling.

Jag är bara tvungen att ge er några meningar ur boken så ni fårstår hur bra den är:

"Varje stund du är tillsammans med hästar läser de av dig med exaktheten hos ett djur vars hela existens är beroende av att kunna uppfatta omgivningen korrekt. Det går inte att lura hästar."

"För det som hästar vill att vi ska göra är faktiskt detsamma som många av oss skulle vilja göra. De vill att vi ska uppträda lugnt och målmedvetet, vara konsekventa ovh visa både fasthet och medkänsla. Vi måste helt enkelt plocka fram vårt bästa jag. Ock eftersom hästar är så känsliga för osäkerhet och rädsla hjälper de oss samtdigt att bearbeta smärtsamma erfarenheter och att bli kvitt dem."

"Att kommunicera med hästar är en mäktig upplevelse och kan påverka hela ens liv."

"Rider man så som jag just beskrivit - genom att först signalera med benen åt vilket håll hästen ska gå och därefter använda händerna för att avsluta svängen och samla energi - kan man förändra sin ridning. Från att ha varti en motverkande ryttare blir man en medverkande."

"Så länge vi skyller på andra hindras vi från att tro på oss själva, eftersom all vår energi går åt till något utanför oss själva."

"En annan viktig egenskap är ödmjukhet. Den bottnar i tålamod och förmågan att lyssna på vad andra har att säga. När vi är ödmjuka ser vi att det är långt kvar tills vi har nått vårt mål, och vi förstår att det kommer att ta tid. Vi struntar i vad andra tycker och tänker och koncentrerar oss på vår uppgift."


Rekommenderas varmt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0