Äntligen igång

Idag har jag haft en sådan där dag som man känner sig så himla nöjd med. Förutom de vanliga stallsysslorna har jag startat upp med igångsättning och träning av mina hästar. Jag håller på att göra en plan för var och en som syftar till att de till årets lägerperiod ska vara genomarbetade och i bra kondition. Det kommer handla om lite olika upplägg beroende på storlek, ålder, igångsättning efter ev skada osv. Musseron ska tränas på att inte se spöken överallt, transporttränas och markarbete. När allt det är på plats är det dags för inridning.

Jag jobbade Bouchette idag på ridbanan. Vi jobbade med longreining. Gick kurs förra våren och lärde mig att arbeta på det sättet. Det passar jättebra för Bouchette. Hon ska nu stärka sin bog efter skadan och det ska ske i skritt. Det är lätt att få henne i bra arbete med tekniken. Jag älskar min häst. Hon gör alltid sitt bästa. Försöker aldrig komma undan utan kämpar på. Vi hade lika roligt båda två där vi pulsade omkring i den djupa snön. Jag blev helt slut så det fick bli lite halter ibland så jag hann andas.



Min plan för Bouchette är ca en månads longreining sedan ska jag åka till veterinärklink med henne och kolla hennes framknä. Antagligen har det fått ta en del stryk när hon överbelastade det benet efter skadan. Min förhoppning är att det inte ska ställa till problem med framtida ridning. Får vi grönt av veterinären ska jag se om jag kan hitta en anläggning med bassängträning för henne. Det skulle hjälpa henne på ett skonsamt sätt att komma vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0