Ridutveckling

Varje träning med Totte går just nu bara så bra. Han är en fascinerande häst för han håller fast vid vad han lärt sig om hjälpgivning. Han tänker inte lära om utan ryttaren får helt enkelt försöka hitta vilka signaler han vill ha. Det här kan låta väldigt enkelt men det är det inte. Vi pratar om små nyanser. Efter två år hittade jag plötsligt koden till att få honom stå blickstilla i halten. Sista träningen tror jag att jag hittade sättet till en riktigt bra galoppfattning i höger varv. Samma metod fungerade inte i vänster varv så där är det bara att känna vidare. Den här egenskapen gillar jag hos Totte. Om han bara hade anpassat sig hade det inte alls varit så utveklande att rida honom.

Fascinerande det här med inlärning. Eftersom jag jobbar som instruktör vet jag hur allt fungerar ridtekniskt och vet också hur det ska kännas. Tänk att kroppen sedan inte utför det hjärnan säger. Tror inte det finns något svårare än att rida, där motoriken, känslan och tekniken ska gå hand i hand. För att inte tala om att balansen - utan den = mest pannkaka.

Min övertygelse är att ridframgång inte kan hastas fram. Saknar man balansen så går det inte, förstår man inte vad man gör går det inte och övar man inte lugnt och metodiskt så går det inte. Då blir man en spänd ryttare som klamrar sig fast och då går det inte hitta känslan som måste finnas mellan hästen och ryttaren. Man måste lära sig känna från hästen vad man får för reaktioner.

Alla mina elever får jobba efter den här modellen. Tar tid - ja, men det det blir mjukt och harmoniskt och en ryttare med stor förståelse för ridning.


Ridlektion med Grattis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0