Positivt besked

Oj vad jag är glad idag. Har varit iväg till veterinärkliniken med Bouchette. Hon har ju varit en riktig otursfågel. Det började med att hon i maj för snart tre år sedan blev halt på ett bakben. Troligtvis en ligamentskada. Efter ett halvår fick hon en gaffelbandsskada med rejäl svullnad. Efter 1,5 år från första skadan hade gaffelbandet förbättrats men hon var fortfarande 1 grad halt vid longering. Skulle just börja rida  lite försiktigt när hon blev jagad av Clarissa och sprang rakt in i stenväggen på lösdriften. Den smällen tog så hårt så hela bogmuskulaturen blev skadad. De första fem veckorna gick det inte ens att transportera henne. Sedan lyckades vi ta oss till Strömsholm för röntgen både av bogblad och halskotpelaren. Min hemmaveterinär misstänkte att det var en fraktur på det sistnämnda. Tack och lov var det inte det.

Nu har det gått drygt ett år sedan hon sprang in i väggen och nästan totalt 3 år sedan hon blev halt. Att jag åkte till veterinären berodde på att ena framknät blivit lite tjockare än det andra och jag var orolig för pålagringar och att det inte skulle gå att rida henne igen.


Resklädd

Vi gjorde både longeringsprov och böjprov och hon är helt ren. Det är helt fantastiskt! Veterinären tyckte det bara var att börja rida. Jag tänker ändå följa min plan med mer arbete från marken först. Om ett par veckor ska jag på en longreiningkurs och då tänkte jag att hon ska få följa med. Hon som håller kursen är dessutom hästmassagelärare på Axelssons så då får jag både tips och ytterligare ett utlåtande. Det känns väldigt bra.

Veterinären sa innan jag åkte "Det är inte så många hästar som har en ägare som har sådant tålamod, tar kostnaderna och ger sin häst tid att bli frisk". De orden värmde.


Skönt att vara hemma igen och få rulla av sig stressen

PS. Kan rapportera att maten igår blev kanon. Laxen var helt fantastisk - en stor positiv överraskning. Desserten supersmaskig enligt mig men inget som gick hem hos Anders. Lite syrlig smak passade inte honom. DS.


Kommentarer
Postat av: Julia

Åh vad härligt att höra! Är så glad för din skull, det kan inte ha varit lätt med Bouchette, snacka om att kämpa! Tålamod är guld värt. Kommer aldrig glömma när du sa att Bouchette är en sån häst som man bara får en gång i livet, ni är så fina tillsammans. Jag önskar er lycka till med allt i fortsättningen!



Stora kramar från Julia

2010-02-13 @ 23:20:40
URL: http://revengebastard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0