Fölmönstring

I dag var det dags för en exteriördomare att komma ut och bedöma Dominans. Vi tog in hästarna i stallet en timme innan och borstade av honom lite. Det var första gången han mötte en borste och han visade direkt att han är en riktig liten njutare. Insidan av bakbenen var inte lika populärt så det får vi träna på. Jag försökte sedan knoppa men att stå stilla var inget för en krabat på 3 månader. Jag gav upp efter ett tag.

Vi visade honom ute på ridbanan. Det gick bra. Domina blev lite spänd när hon skulle springa runt och det smittade nog av sig lite men Dominans fick bra poäng ändå som jag vet kan bli ännu högre med tiden. Han fick fina kommentarer som ädel och välproportionerlig med välliggande bog, lång manke och långt välmusklat kors. Brl ledgångar. Det enda negativa på exteriören var lågt ansatt hals, tendens till underhals. Poängen så långt blev 8 för typ, 7 för kropp och 8 på benen. På skritten fick han 7 avspänd, kort, traven 7 lätt, taktmässig ngt kort och galoppen 8 vägvinnande, energisk. Det blev sammanlagt 45 poäng och det är jag nöjd med. Det var också väldigt roligt för domaren tyckte att Domina var ett ovanligt fint fullblod som passade bra i aveln.


Efter fölmänstringen blev stona släppta på ett nytt bete

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0