Storvilt

Tidig start idag för jag skulle åka med en kompis och hennes häst till veterinärkliniken. Stressade för att hinna fodra mm innan jag gav mig iväg. Hon hade tid kl 9.00 men veterinären började inte undersökningen förrän 9.50. Det tog lång tid med olika bedövningar och sedan behandling. När vi var klara lastade vi hästen i transporten. Sedan skulle överluckan stängas men den hade fastnat. Vi försökte utan att lyckas men tillslut fick jag tag i en hammare och lyckades knacka in sprinten som fastnat. Vi satte oss i bilen och skulle backa ut från parkeringen men då tog det tvärstopp. Efter en massa försök var det bara att inse att bromsarna låg på för fullt på släpet så det gick inte rulla det bakåt. Ut med hästen igen och in i en box. Sedan fick vi kroka av transporten dra bort den från bilen för hand. Kroka på den på bilen igen och lasta om hästen. Ibland är det verkligen struligt.

På eftermiddagen bokade jag en tid med unghästutbildaren Kajsa nere vid Stjärnhovs ridhus. Hon skulle rida Miljard en stund. Dags att få igång honom lite mer eftersom det kommer spekulanter. Miljard var ganska spänd i början men sedan klev han på avslappnat med sina fina rörelser.



Efter dagens middag var jag på väg till stallet för att fodra fåren. Tittar ut genom fönstret mot gärdet bakom huset och tittar på en hare som hoppar runt. Anders kommer också och så pekar han uppåt hagen och säger "där uppe ser man aldrig några djur". Jag protesterar för rådjuren kommer ofta den vägen. Samtidigt tittar jag ditåt och säger men där står det ju ett. Sedan inser vi att den är alldeles för stor för att vara ett rådjur. För liten för att vara älg och inte är det dovhjort som grannen har. Långsamt börjar vi inse att vi verkligen har storvilt på ägorna. Det är en kronhjort som strax visar sig vara två stycken. Wow! Vilken grej! Stora, pampiga och inte speciellt vanliga och de finns på Rocklösa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0