Otursfågel

Bouchette är verkligen otursförföljd. Efter sista skoningen gick hon inte som hon skulle. Lät det gå ett tag för att se om det skulle gå över, men icke. Hovslagaren fick komma ut igen och då visade det sig att hon fått tryck på sulorna. I går longerade jag henne och hon ser mycket bättre ut men är inte helt OK på ena fram.

I dag hände nästa grej. Fodrade stona på morgonen och gick sedan och åt frukost. Jobbade lite vid skrivbordet och när jag kom ner till stallet igen såg jag att Bouchette låg i hagen. Vilken konstig plats tänkte jag. Det var inte lite vatten och gegga just där efter två dygns regnande. Annars ligger de alltid antingen nere i kanten på hagen på mulljorden som inte blir så äcklig och det brukar bara ske när det är torrt och soligt. Övriga dagar lägger de sig  gick ut till dem i ett ärende och fick då syn på att hon var blodig i huvudet. Suck!



Trodde hon rivit sig på något i hagen och gick runt och letade men hittade inget. Hon fick gå in i boxen och så ringde jag veterinärstationen. Tyvärr hade inte min favortiveterinär jouren så jag bad en kompis komma upp och titta på såret. Hon är sjuksköterska så hon har bra blick för vilka åtgärder man bör vidta. Jag pratade sedan med veterinären som trodde det skulle läka bra eftersom det inte skadat ögat och var på en ledd så att ev gegg rann ur det och att det därigenom höll sig renare. Man kunde sy något stygn om man ville. Jag och kompisen tog en titt till och tvättade lite runt om. Bestämde sedan att inte ta ut veterinären för det kommer nog läka fint utan att sys.


Liggplatsen mitt i geggan

Jag har nu kommit fram till att Bouchette troligtvis blivit sparkad i huvudet. Det hände nog strax innan jag kom ner och antagligen låg hon för att hon helt enkelt fått en liten hjärnskakning av smällen. Hennes hagkompisar är oskodda bak så det kunde gått mycket sämre om det varit skor på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0