Kolikkänning

När jag kom med foderkassarna till Mulles hage i morse märkte jag direkt att Mulle inte var i form. Han ställde sig inte vid sin hög och började äta utan såg allmänt hängig ut. Jag misstänkte direkt att han kanske fått kolik. La örat mot magen och lyssnade efter magljud. Det var dödstyst vilket inte alls är bra. När jag gick därifrån stod han och skrapade i marken. Jag gjorde klar den övriga utfodringen till hästar, lamm och får och gick sedan och hämtade mulles grimma och en longerlina. Jag såg att Mulle låg ner ibland också.



Jag tog Mulle med mig ner till ridbanan och började gå runt på spåret. Han knallade med bra så jag tänkte att det här kommer nog lösa sig (min första tanke när jag förstod att det var kolik var annars: söndag, dubbel taxa för veterinären, många tusenlappar). När vi gått ca 10 minuter fick Mulle gå på en cirkel runt mig och sedan travade han lite också. Därefter lyssnade jag på magen och nu tyckte jag att jag hörde lite ljud. Ställde in honom i stallet och gick upp och åt frukost. När jag kom ner hade han bajsat. Bra tecken. Han lyfte ofta lite på svansen så det var nog gaser (gaskolik) som störde honom. Det blev en tur till ut till ridbanan med samma upplägg. Den här gången fick han trava lite längre stund och ett tu tre brallade han iväg så jag knappt kunde hålla honom i linan. Därefter galopperade han runt i några varv och sedan gick han över i en frisk härlig trav. Mulle var frisk igen! Skönt att vi klarade det utan veterinärbesök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0