EU-stöd

Så var det då dags för att fylla i blanketten för årets EU-stöd. Varje år kommer det minst två sprängfyllda kuvert med information som ska plöjas igenom. Det är alltid ändringar så det gäller att inte hoppa över något. Skulle man glömma ett kryss i någon ruta kan det kosta en tiotusentals kronor i uteblivet stöd. Gör man av misstag något fel får man avdrag på beloppet som straff. Förra året var Jordbruksverket ute och inventerade all jordbruksmark. Jag känner mig ganska stolt för jag hade väldigt få avvikelser. Några hundradelar här och där både på minus- och plussidan. Vid ifyllandet skulle dessa nya siffror tas med så det gällde att hålla tungan rätt i mun. Det har inte varit ett enda år som jag klarat det hela utan att ringa Länsstyrelsen och fråga om råd.
Nu är det i alla fall färdigifyllt så i morgon går kuvertet iväg med postbilen.


Bäcken vid Trollberget

Jag har ett stort område som inte Jordbruksverket har inventerat ännu. För att känna mig säker att gränserna stämde med kartan tog jag med den ut i fält och försökte lista ut om det var rätt. Känner mig inte säker på att den inritade linjen stämmer överens med vad jag tänkt. Antingen är det för lite areal medtaget på Golfbanan eller så är ena gränslinjen helt fel. Återstår att se vad de kommer fram till vid inventeringen.


Mycket vatten som rinner bort mot ån


På väg hem såg vi hästarna ur ett annat perspektiv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0