Godaste pepparkakorna

Nu närmar vi oss snart 1:a advent och då ingår det att äta pepparkakor. Jag gillar att kavla degen och ta ut med olika pepparkaksmått. Har några favoriter; gris, gubbe, gumma, gran, löv och ruter. Alla mått har jag ärvt av min farmor.
För två år sedan hittade jag ett nytt pepparkaksrecept. De är de godaste pepparkakorna jag någonsin ätit och fantastiskt lättbakade eftersom man bara skär tunna skivor av en rulle. Praktiskt också att kunna förvara rullarna i frysen och ta fram varefter och grädda en plåt då och då. Pepparkakor borde innehålla peppar, det hörs ju på namnet, och just det här receptet gör faktiskt det. Men det är första gången jag hittat ett recept med peppar i. Receptet kommer från "Allt om Mat" julspecial 2007. Hoppas du gillar dem lika mycket som jag. Kommentera gärna när du provat.



Mormors skärpepparkakor

Till ca 400 pepparkakor:
500 g smör
500 ljus sirap (ca 3 ½ dl)
500 g strösocker (ca 5 ½ dl)
2 tsk malda nejlikor
2 tsk mald kryddpeppar                                      
2 msk mald kanel
1 ½ msk bikarbonat utrörd i grädde (se nedan)
1 ½ msk vispgrädde
1 kilo vetemjöl (ca 1,7 liter)

Gör så här:
1. Smält smöret långsamt tills det precis smält, det får inte bli för varmt. Tillsätt sirap och socker och rör tills det är blandat. Ställ kastrullen att svalna i kallt vatten, rör då och då.
2. Häll socker- och sirpasblandningen i en hushållsasistent. Tillsätt kryddor och bikarbonat utrör i lite grädde. Blanda i mjölet och arbeta degen väl.
3. Rulla degen till 6 rullar, ca 20 cm. Vira in rullarna i plastfolie och lägg ikyl eller frys för att stelna.
4. Sätt ugnen på 200°. Skär degen i tunna skivor och lägg på smorda plåtar. Grädda mitt i ugnen ca 5 min.
5. Lossa pepparkakorna från plåten innan de kallnat och låt dem kallna på galler.


Varsågod och njut!

Kommentarer
Postat av: Igeland

Går det inte att använda formar? Blir ju roligare då ;)

2009-11-20 @ 20:27:56
URL: http://igeland.blogg.se/
Postat av: Rocklösa

Jag har inte provat att kavla degen men det går säkert bra. Testa./Lena

2009-11-21 @ 00:02:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0