Sömnlös natt

Lite över elva i går kväll ringde vår telefon. Det var familjen som  har Miljon på foder. I och med den sena tiden förstod jag direkt att det måste vara något viktigt. De berättade att de just haft veterinären ute för Miljon var sjuk. Han hade 41º i feber och åt inte. Veterinären hade gett honom febernedsättande och tyckt att det inte var så mycket tarmljud så han behandlade mot kolik. De fick sedan instruktioner att de skulle ta ut honom två gånger under natten och gå med honom.
Jag fick en mer eller mindre sömnlös natt. Kunde absolut inte sova utan låg bara och tänkte på Miljon och oroade mig för om det kunde vara något allvarligt. Precis innan jag la mig letade jag lite på nätet och på flera platser stod det att det inte var bra om det var kolik ihop med hög feber. Jag önskar att jag inte skulle bry mig om mina hästar så mycket. Jag har nog fått många extra gråa hår under årens lopp av oro för dem.


Miljon

I morse ringde de igen och rapporterade att febern var kvar men lite lägre och de varit i kontakt med veterinären som ville att de skulle åka in till kliniken med Miljon. Eftersom Ultuna är närmast för dem så åkte de dit. På klinken tog de olika prover och uteslöt bukhinneinflammation. Däremot visade det sig att han hade alldeles för lågt värde på de vita blodkropparna. Det är allvarligt så han står kvar för observation och behandling. Troligaste orsaken skulle enligt dom vara en inflammation i tarmen.
Jag tycker synd om fodervärdsfamiljen som råkar ut för detta. Under alla mina hästår har jag bara haft häst övernattande på klinik vid två tillfällen och då p g a olyckshändelse (sår och fraktur).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0