Livligt i trädgården

Vi har en väldig trafik vid vårt fågelbord. Jag tycker det är så himla roligt att titta på dem och se vilka sorter som kommer. Har funderat på hur många det egentligen är. Man ser ju kanske en åtta talgoxar samtidigt men jag läste att det kan vara en 40-50 individer under en dag. Med tanke på hur ofta vi får fylla på så är det nog hela traktens fågelbestånd som äter här. Häromdagen upptäckte jag en ny sort. Den såg ut som en lite missbildad talgoxe. Först kunde jag inte komma på vad det kunde vara men när jag gjort stallsysslorna och kom upp till huset poppade namnet upp, svartmes. Full fart in och läsa i fågelboken och det stämde. Den lever normalt på granfrön och insekter. Den här individen verkar ha lagt till solrosfrön i sin diet.


Svartmes

Övriga som brukar äta hos oss är: pilfink, talgoxe, blåmes, entita, nötväcka, och grönfink. Ibland kommer också hackspetten på besök och så domherrarna förstås.

Jag mötte även en annan liten spännande fågel härom veckan. Den flög omkring och satte sig på lastpallarna. Det var en liten gärdsmyg. Har inte sett den många gånger i mitt liv så det var spännande. Den är så fantastisk i sin litenhet och med hur den håller stjärten.


Gärdsmyg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0