Lite av varje


Svaret på veckans fråga var Mulle. Det var inte så många gissningar men de flesta höll på Mulle. Kanske att jag fick med lite av hans färg på sidan eller så hade ni full koll på mulen. Den som säkert kunde det var Lotta (hon har haft Mulle på foder under en vinter) och hon var också först med rätt svar. GRATTIS.

Glömde mäta hästmagar i söndags så det blev idag i stället. Både Clarissa och Bouchette höll stilen, varken ökning eller minskning. De fick lite extra foder förra veckan eftersom jag var på kurs. Blev konstiga tider och extra omgångar med mat då. Det gjorde nog att de står kvar på samma vikt men det är bara positivt tycker jag för det är inte bra med snabbantning. Nu får de gå på samma mängd foder som tidigare men snön och kylan kommer öka deras förbränning så något mer kilo ska väl försvinna.


Bofink

I går skrev jag om småfåglarna vid vårt fågelbord. I dag kom en helt oväntad gäst dit - bofinken. Man kan läsa på Sveriges ornitologiska förenings hemsida sofnet.org om de olika fågelarterna och där står det att bofinken flyttar i september-oktober. Något enstaka exemplar kan stanna i södra Sverige milda vintrar. Jag räknar inte oss till södra Sverige och dessutom har vi ett extra bistert klimat här på Rocklösa. Det är nog för sent för honom att flytta nu, så vi ska vara noga med att lägga ut mycket frön under vintern. Ska försöka få tag i hampfrön också för det brukar finkar älska.



Skulle iväg och träna idag med Totte. Jag är äntligen helt bra i mitt ben. Nu blev det ingen resa till ridhuset för snön vräker ner och våra vägar är inte plogade ännu. Alla hästarna fick snösulor och broddar vid sista skoningen och det var tur för nu ska det enligt SMHI bli riktig vinter. Än så länge har det kommit ca 15 cm.



Det blev lite bilrangering under eftermiddagen. Svårt att ploga om det står en massa ivägen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0