Lite hästprat

Nu har jag återhämtat mig hyfsat från förkylningen så i dag hade jag in Bouchette och borstade av henne lite extra noga. Hon kan verkligen hetsa upp sig ibland. Det var tomt i stallet och jag ställde henne i boxen för att gå och stänga ytterdörren och flytta några saker innan det var tomt på uppbindningsplatsen. Hon for runt som en vilde i boxen och gnäggade och var smått hysterisk. Det var isisgt på fönstrena så hon kunde ju inte se de andra utanför - oj oj oj. Jag är så van vid min häst, har haft henne sedan hon var fyra, så hennes små egenheter bekommer mig inte. Hade man varit ovan hade man nog tyckt att hon är läskig i sådana situationer.

Sedan ställde jag henne på gången och började borsta. Då lugnade hon sig direkt och njöt. Hon tycker sisådär om borstning om det blir för ofta men idag gillade hon det. Det kliade nog lite i den långa vinterpälsen. På tal om päls  så är det fantastiskt hur välisolerade hästar är. Ibland har de tjocka snölager på sig som inte smälter tack vare att pälsen inte släpper ut deras värme. Man kan se att de lyfter upp håren när det blir kallt som en extra isolering.


Bouchette

Ingen av våra hästar har nu täcke på sig och alla utom Bilbo och Chassi går ute dygnet runt och bor i sina lösdriftar. De fryser inte men man märker att det går mer mat när det är riktigt kallt. Hästarna äter helt enkelt lite mer så håller de värmen bättre.

Naturligtvis lyckades Bouchette få två små broddtrampskador på bakbenen när hon for runt i boxen. Typiskt henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0